Anton Karl David

en alldaglig blogg om Anton och Gud.

The Holy Mountain (1973)

Kategori: Allmänt

En anonym kommentator skrev detta på min blogg:
 
"Jag skulle önska en recension av Alexandro Jodorowskys "The holy mountain". Vad kan du utläsa ur denna film? Vad får du för intryck av detta och vad ser du so relevans gentemot dagens samhälle?" 
 
 
 
Så nu kommer det äntligen att ske. Jag är lite osäker på om den anonyme personen som kommenterat på min blogg menade detta som ett skämt ty The Holy Mountain tillhör inte den kategori av filmer som jag vanligtvis tittar på. När du ser den förvänta dig då inte en linjär berättelse, förvänta dig faktistk inte någon regelrätt berättelse alls. Förvänta dig bilder, ibland äcklande och ibland rätt så underhållande bilder. Frörvänta dig absurda scenarion staplade på varandra, förvänta dig en del nakenhet. Där har vi The Holy Mountain. Om, vi ändå ska tala om en berättelse så kan man säga att den handlar om nio personers vandring mot det heliga berget där de förväntar sig att besegra de odödliga som bor där för att själva bli odödliga. 
 
Filmen är stundtals tröttsam, men också överraskande underhållande om man griper sig an den med rätt inställning. Filmen är späckad av religiösa och hädiska bilder från världens alla religioner. De är alla placerade i en matberedare och mixade i denna film. Här finns paddor utklädda till erövrade conquistadorer, här finns en Mariatransvestit som säljer Kristus, här finns anspelningar på buddhistiska ritualer osv. Det jag främst kommer att tänka på är Graham Ward analys att vi i det senmoderna samhället använder religion som en specialeffekt. I boken True Religion visar Ward, genom en historisk exposé, hur religiösa symboler blivit särkopplade från sina specifika traditioner genom att sann religion i västerlandet allt mer kopplats till något bortom det konketa, ett bländande mörker som ligger bakom alla specifika traditioner. Effekten som det har haft är att religonens konkreta form fräts sönder innifrån i människors medvetande, det är ju inte den sanna andligheten. De symboler som finns i religionerna har blivit fritt flytande. I det kapitalistiska samhället har så t ex korset eller jungfru Maria tappat sin specifika betydelse och kan istället användas som en specialeffekt för att sälja en produkt eller få till en spännande bildserie i en film. I The Holy Mountain är alla symboler fritt flytande, och i filmens slutscen *spoiler* avslöjas att jakten på odödlighet på det heliga berget i själva verket är tomhet, de befinner sig på en filminspelningsplats, pilgrimerna är fågna i overklighet och skådespel. Jakten på odödlighet genom att besegra de gamla gudarna kan också ses som en drift med religion som ett sätt "att bli sitt bästa jag nu".
 
The Holy Mountain kan läsas på tre sätt. 1) Ett trippigt drogexpriment 2) Ett cynsikt utnyttjande av religiös tematik för att skapa underhållning eller 3) En kritik av varufieringen av allt viktigt, ett samhällskritisk statement mot kapitalismen. Min favoritscen, från fabrik som tillverkar leksaksvapen, kanske pekar i den sista riktningen:
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: