Anton Karl David

en alldaglig blogg om Anton och Gud.

Den goda sömnen

Kategori: Kristen tro, Tankar

"Jag lade mig ner, jag sov, jag vaknade - Herren stöder mig."
Ps 3:6
 
"Upprörs ni så synda inte. Säg där ni ligger på er bädd: 'Var stilla!'
Ge rätta offer, förtrösta på Herren.
Många säger: 'Vem kan ge oss lycka?'
Herre, låt ditt ansikte lysa över oss.
Av dig har jag fått större glädje än de som fått korn och vin i mängd.
Jag lägger mig ner i frid och sover. 
Du, Herre, låter mig bo i trygghet."
Ps 4:5-9
 
När man ligger ensam i sängen det är då ens rätta jag kommer upp till ytan. Allt som man lyckats förtränga under dagen, all oro som man inte berarbetat. Bädden kan bli en plats där allt sådant kommer upp till ytan. Oron tränger sig på. Vreden. Uppgivenheten och den där tomma känslan av meningslöshet.
Det är platsen där you find out what you're made of. 
 
I sömnen är man ganska utlämnad. När jag var på läger som barn, så la två ledare en gång lite tandkräm i mitt ansikte, som jag sedan smorde ut under natten. På morgonen var jag ganska röd i ansiktet (good times!). Under natten är man helt enkelt ganska utlämnad mot andra. 
 
En förvånantsvärt stor del av psalmerna behandlar sömn på ett eller annat sätt eller utspelar sig lite grann i sängen. I psalm 3 är psalmisten (David) omgiven av fiender. Mitt i detta kaos lyckas han dock sova gott. Varför? För att han litar på att Herren stöder honom. 
 
I psalm 4 skrivs det återigen om den goda sömnen som kommer av att lita på Herren. Glädjen i livet kommer från Herren och en frukt av detta är att sova i frid. "Ni:et" som ligger på sin bädd uppmanas att stilla sig själva och förtrösta på Herren.
 
Att sova gott verka handla en del om att lära sig att förtrösta på Herren. Lita på att han skyddar dig, och att världen inte kommer att upplösas under natten. 
Den goda sömen kommer av att man inser att det finns Någon, Någon som är större än mig, Någon som håller världen i sin hand. Någon som bevarar mig även i nattens ensamhet.
 
En andlig övning kan kanske därför vara att stilla sig. Att släppa sina upprörda känslor till Herren, att be honom ta oron och ge tillit. Och somna i vetskapen om att han tar hand om oss.
 
 

Peter the Rock och lite neo-fundamentalism

Kategori: Allmänt, Tankar

Jag och ett gäng glada vänner håller på att anornda en mini-festival med namner Peter the Rock. De musikakter som vi släppt hittils är David Åhlén och Oh Hiroshima. Kom gärna förbi den sjätte april.
 
Här är hemsidan och twitter. Kolla gärna in det.
 
 

På andra sidan stecket. På sistone tycker jag mig ha märkt av att fundamentalism har börjat smyga sig upp i kyrkor och debatter. Men fundamentalism menar jag inte män med automatvapen och/eller bomber. Jag menar inte ens att en fundamentalist behöver vara särskilt otrevlig, tvärtom de kan vara mycket trevliga, snälla och rara.
Det jag menar med fundamentalism är däremot en stark bokstavstro på Bibeln med påståenden som att "bibeln inte behöver tolkas", ett förkastande av vetenskap och det mesta av den omkringliggande kulturen. 
Det gör att man bland annat förkastar teologisk utbildning och ofta att man bygger onödiga staket mot andra kristna. Man isolerar sig i små renlärighetsenklaver. Det är fundamentalism.
 
Vad är orsaken till detta? Ett problem är nog att vi (i frikyrkan) inte gjort upp med fundamentalismen. Vi har rört oss i mer evangelikal och öppen hållning, men inte haft nån egentlig diskussion. Och helt plötsligt upptäcker vi att det finns massor av ledsna fundamentalister som tycker att vi håller på att tappa tron. Diskussionen har helt enkelt uteblivit med skadliga effekter. 
Ett annat problem är den neo-fundamentalistiska rörelsen (länken är bra) i USA med företrädare som John Piper och Mark Driscoll som desvärre är populära. De har starka separatistiska drag och är ganska arga och vätaliga. Dessa herrar kan ha uppmuntrat de svenska fundamentalisterna genom sin förkunnelse.
 
Problemet med fundamentalism är att den ofta missar att Bibeln har ett absolut centrum: Jesus. Och eftersom den gar ett centrum, har den också mer perifera texter. I fundamentalismens önskan att läsa som det står (vilket de inte gör eftersom de inte får syn på sina egna teologiska antaganden), så blir allting nästan lika viktigt: En svensk pastor skriver t ex:
 
"Israels uppståendelse efter årtusanden av lidanden, har lika stor betydelse som att Jesus uppstod efter lidandet och döden på korset." 
 
I det amerikanska fallet är tyvärr ofta könsroller och våld (som är tufft och maskulint när det utförs av militären) även viktigt. Vilket också smittar av sig på bilden av Jesus. Mark Driscoll:
 
Some emergent types [want] to recast Jesus as a limp-wrist hippie in a dress with a lot of product in His hair, who drank decaf and made pithy Zen statements about life while shopping for the perfect pair of shoes. [But] In Revelation, Jesus is a prize fighter with a tattoo down His leg, a sword in His hand and the commitment to make someone bleed. That is a guy I can worship. I cannot worship the hippie, diaper, halo Christ because I cannot worship a guy I can beat up.
 
Och det är ju sorgligt. Men jag har inget bra svar på hur man kan hantera sådana här rörelser. Några förslag?

Ny bil

Kategori: Anton

vi har fått en ny bil