Anton Karl David

en alldaglig blogg om Anton och Gud.

Nåd är inte passivt

Kategori: Kristen tro

Kristet:
 
Ofta i mitt sammanhang kan finns en evig [luthersk] brottningskamp mellan nåd och gärningar. Lag och evangelium. Vi är räddade av nåd. Problemet är då för många kristna i Sverige vad vi ska göra med de uppmaningar vi får i Nya testamentet om ett nytt sätt att leva på (Ef 4:22-24)? Att förlåta, vägra att ge igen, inte bruka våld, inte ge efter för sexuella frestelser,  att leva i självutgivande generositet. Ofta får vi problem med detta. Är inte det lagiskt? Är inte det att jag försöker få Gud att gilla mig genom att visa hur duktig jag är?
 
Vi har nämligen fått för oss att nåd är något passivt. Det är en kraft som sveper in i mitt liv när jag behöver förlåtelse och sedan lämnar mig därhän till nästa gång jag behöver den. Vi har också fått för oss att nåd står i motsats till ansträgning. När det går lätt, när vi känner oss passionerade, då arbetar Guds nåd. Allt annat, när jag tvingas anstränga mig för att göra rätt, det är lagiskt och dåligt.
 
Men här kommer grejen. Gud kräver mer av kristna. Gud har kallat oss till ett annat sätt att leva. Guds nåd är inte bara förlåtelse som sveper in och ut (om det vore Guds enda intresse vore han ganska ointressant). Jesus uppenbarar för oss ett sätt att leva på som är baserat på den chokerande insikten om att Gud är barmhärtig, och Guds barmhärtiga rike kommer att komma till jorden. Han är som en pappa som ger sonen som har spottat honom i ansiktet, förskingrat pengar och lagt allt på horor ett välkomstparty. Han är den som samlar de som ingen bryr sig om; ulänningar, slavar, kastrerade. Guds nåd är på det här sättet. Och eftersom Guds nåd är på det här sättet söker han ambassadörer för Gudsriket på jorden. Som anstränger sig och kämpar för att leva Gudslika liv i den här världen, som Gud inte övergett. För Guds nåd handlar om att återspegla Guds vackra, omformande nåd, som vill göra jorden ny igen. Var barmhärtiga så som er fader i himlen är barmhärtig!, uppmanar Jesus (Luk 6:36). 
 
Allting utgår från Guds nåd. Det är för att Gud är nådig som vi kan vara det. Vi gör det inte för att förtjäna Guds gillande, utan för att vi fått se hur chokerande god Gud är. Hur vi lever nådefullt är också beorende av Guds nåd, som John Howard Yoder sa:”Kristen etik begär ett beteende av oss som är omöjligt utom genom den Helige Andes mirakel." 
Gud förlåter oss våra misslyckanden. Gud tar bort all skuld. Gud är barmhärtig och sänder oss ut igen. 
 
Guds nåd är varken passiv eller motståndare till ansträgning. Guds nåd är aktiv och förvandlar oss och världen, i hans kraft får vi gå.
 
 
Kommentera inlägget här: