Luther, dödande och "det viktigaste är hjärtat"
Kategori: Kristen tro
Här kommer tanken på att "det viktigaste är hjärtat" in. Den yttre handlingen, att avrätta en brottsling, skiljs från hjärtats dygder. Du kan döda en kriminell, du kan gå i krig för det viktigaste är hjärtat. Om du känner medlidande mot brottslingen eller din fienden i hjärtat så är det okej för då visar du fortfarande upp saktmod.
Och det är så klart här Luther har fel. Hans tolkning av budordet tillåter kristna att göra det kristna inte får göra genom att förinnerliga betydelsen av det.
Det finns i Bibeln en utveckling av vad det innebär att inte döda. Fiender får dödas i krig, från början, och det finns undantag när budet inte gäller. I Bibeln kan man dock se en utveckling där budet tolkas mer och mer strikt. In kommer Jesus. Jesus menar, precis som Luther, att mord är någonting som börjar i hjärtat. Att förbanna någon och att vara förbannad på någon befinner sig i en nedåtgående spiral till mord. Vägen ut ur detta är att försona sig med den som har något otalt med dig (Matt 5:21-25). Att visa att mord börjar i hjärtat är viktigt. Men Jesus går längre. Han gör det omöjligt för oss att döda fiender, även fiender till staten. För han tömmer fiendebegreppet på innehåll. Han uppmanar oss att göra gott, älska och be för våra fiender (Matt 5:38-45). Paulus håller också med (Rom 12:14-21). Vi ska inte svara det onda som görs mot oss med samma onda. Kan man älska den man dödar? Nej, svarade kyrkan och var pacifister i flera hundra år. För Luther, som jobbade för en kyrka som kom att knytas till lokala prinsar, var det dock nödvändigt och därför blev budet något som handlade om insidan.
Något som man urskilja hos Luther och som blommar ut i våra kyrkor är att hjärtat kommer på en högre plats än handlingen. Den inre dispostionen kommer före vad man gör. Men detta går inte för sig. Ett inre saktmod är inte viktigare än att faktiskt inte döda. De går ihop, som hand i handsken. Gör det ena och du ska få det andra. Bli en människa som inte brukar våld och du blir saktmodig. När vi säger, när Luther säger, att det viktgaste är hjärtat så är det fel. För hjärtat sitter fast i en kropp.
Vi behöver en gemenskap som hjälper oss att bli fredliga: "Det är endast mot bakgrund av en tolkning av det femte budet som ett bud som kräver en fredlig social gemenskap lik kyrkan, som vi kan förstå det kristna förbudet mot sådana våldshandlingar som abort, självmord och dödshjälp. Vi bör ordna våra liv tillsammans på ett sådant sätt att dessa handlingar helt enkelt inte sker bland oss. Vi bör leva med och älska varandra på ett sådant sätt att ingen av oss någonsin är så ensam att självmord verkar vara en möjlighet. Vi bör hedra och bry oss om våra äldre på ett sådant sätt att dödshjälp förefaller irrelevant. Vi bör aldrig ha sex på ett sådant sätt att det liv som blir till därigenom frestar oss att utsläcka liv." Stanley Hauerwas och William Willimon, "Sanningen om Gud."