Anton Karl David

en alldaglig blogg om Anton och Gud.

Påvedröm

Kategori: Flum/ Foki

Det händer lite nu och då att kristna ledare nästlar sig in i mina drömmar. För två nätter sedan så gjorde den avgående påven Benedikt XVI ett gästframträdande i en dröm. Han låg trött och utslagen i min mormor och morfars soffa iklädd en vit kavaj och med fiskarringen på. Till saken hör att Vatikanen inte låg på sin vanliga plats i Rom, nej det befann sig i ett mellanösternland som det befann sig i en uppslitande konflikt med.
Ett gäng hemmagjorda missiler hade exploderat på Petersplatsen i samband med påvevalet. Benedikt var upprörd och planerade en fullskalig offensiv mot landet som Vatikanen var inhyst i. Bland annat hade han startat ett kärnvapenprogram och var beredd att bomba landet "tillbaka till stenåldern". Mitt uppdrag, jag verkar vara ganska högmodig i mina drömmar, var att försöka förmå Benedikt att avveckla kärnvapenprogrammet och inte avancera med sina trupper. Jag försökte säga till honom att den ända vägen framåt var att föregå med gott exempel och avrusta för att kunna stilla den inflammerade konflikten.
Benedikt bröt grovt på italienska, han lät ungefär som Super-Mario. Han förklarade att han tänkte avancera med sina trupper redan imorgon.
"I'm going to send in the troops tomorrow..."
sedan pekade han på mig bestämt med sitt pekfinger och sa:
"And you will join them!"
Jag protesterade och sa:
"But I'm a pacifist!"
Varvid Benedikt svarade med en hånfull stämma:
"OK, you can stay home with the little girls."
 
Summa sumarum är att jag inte lyckades avvärja ett krig =(
 
 
Jag vill passa på och dementera alla uppgifter, som ni fått från min dröm, om vatikanen har ett kärnvapenprogram. Det låtet osannolikt.
 
För övrigt så verkar Benedikt XVI var en hyvens kille som inte skulle vilja hetsa fram ett krig.
 
 

KOMMENTARER:

  • maja säger:
    2013-03-17 | 21:56:17
    Bloggadress: http://ljud.wordpress.com

    hahaha intressant..!! väldigt kul! jag vill också blogga om drömmar :-S

  • Anton Johnsson säger:
    2013-03-18 | 17:07:05
    Bloggadress: http://antonkarldavid.blogg.se/

    Ja, försök att komma ihåg drömmarna och skriv, det kan vara ganska fascinerade ibland.

  • maja säger:
    2013-03-19 | 16:27:07
    Bloggadress: http://ljud.wordpress.com

    alltså så sjukt. jag har skrivit ner drömmar tidigare men tyckte mest det var obehagligt. nu prövade jag igen i natt. jag typ drömde om ett stort gammalt hus (mer herrgård) med en enorm vacker veranda som någon lagt massa pengar på att restaura. sen var det lite annat i huset typ städare och en man som gjort det till sin livsuppgift att vara dessas biktfader. vidare i drömmen förekom en otrolig, också enorm och vacker tavla vars motiv inte framträder förrän man kastar små reflekterande stenar mot den, som fäster på bilden (stenarna blev sen glaskulor, drömmar har en tendens att inte vara konsekventa). iaf imponerad av min fantasis förmåga att uppkomma denna nya sorts hantverk. bilden hade ett jesusmotiv som jag inte helt minns. när jag vaknade och tänkte på drömmen kom "mark 13" till mig och jag tänkte att jag kanske kunde hitta jesusmotivet där. det gjorde jag inte men läs de första raderna..! mycket WEIRD (och obehagligt). måste bara förstå vad det hela betyder.

    jag tror förresten överlag att drömmar mest är slagg som man inte ska läsa för mycket ut ur, men vem har sagt att Gud inte kan helga vårt slagg? och vad händer om vi minskar intrycken som behöver rensas ut på natten..?

  • Anton Johnsson säger:
    2013-03-19 | 17:43:59
    Bloggadress: http://antonkarldavid.blogg.se/

    Åhå, det var faktiskt häftigt särskilt när både stenar och byggnader finns i drömmen och i texten.

    Det var bra sagt om att Gud kan helga vårt slagg. Det är väl det han gör mest hela tiden, även när vi är i vaket tillstånd.

  • Lucas Grahl säger:
    2013-03-30 | 12:18:49

    Det låter litegrann som the mole complex. Vet inte om du kommer ihåg den men den har också att göra med kärnvapen. Glad påsk!

  • Anton Johnsson säger:
    2013-04-01 | 19:44:50
    Bloggadress: http://antonkarldavid.blogg.se/

    Jag kommer ihåg mycket, Lucas =)

Kommentera inlägget här: