Anton Karl David

en alldaglig blogg om Anton och Gud.

Ränta! - en guide i mammonland (Del 5, The end)

Kategori: Kristen tro, Tankar

Okej. Då har vi kommit till slutet. Hur är det med ränta? Hur ska vi tänka? Kan vi tänka annorlunda eller bör vi ens göra det?

 

Ränteekonomin tas för givet. Det finns nog få som skulle ha några moraliska betänkligheter mot den. Men efter finanskrisen har ändå några kritiska röster höjts. Det har pekats på hur otyglad girigheten är på Wall Street. Och fler har insett hur skuldtyngd hela vår ekonomi är. Och hur ohållbar den ser ut att vara. Vissa har därför velat se en tydligare statlig intervention, bankerna måste hållas i hårdare tyglar. Jag tänker inte föreskriva vad stater ska göra (som om jag kunde göra det), istället ska jag föreslå hur kyrkan kan tänka.

 

Det argumenteras ofta att vi inte lever i samma kultur som när de bibliska förbuden mot ränta skrevs, vilket ju är sant, och att det därför inte är aktuellt att återuppliva. De bibliska förbunden skrevs i agrar miljö där behoven av lån inte var särskilt stora. Lån gavs till de som behövde det för att överleva (konumtionslån) och inte till investeringar. Att jämföra dem är som att jämföra äpplen och päron (vilka för övrigt är ganska lika, jag menar äpplen och päron går att förväxla). Det var givetvis fel att på Bibelns tid ta lån på ränta, när man lånade till fattiga och avsidestagna, men dagens lån som sker för att investera är inte alls samma sak. Den observationen gjordes ju också redan av skolastikerna. Våra lån drabbar inte i någon fattig, typ

 

Jag skulle vilja argumentera för att det här inte är sant. Vår ränteekonomi drabbar till stor del de fattiga. Dels lånar vi ut pengar till fattigare länder. Dessa lån kommer de aldrig kunna betala tillbaka, om de klarar av att betala något är det räntan. Det håller fattigare länder kvar i ett sorts beroendeförhållande till de rikare länderna. Ett patron-klientförhållande upprättas. Där vissa blir herrar och andra underlydande.
Men också vårt vanliga lånande bidrar till att öka klytorna mellan rika och fattiga. Våra banker lånar ut pengar som de inte har på ett hazardlikanande och inte särskilt ansvarsfullt sätt. Eftersom det är ett sorts hazardspel, så drabbas de titt som tätt av sina egna ekonomiska problem. Bankerna ropar då på staten och ber att de ska gripa in och rädda dem.
De skulder som var privata blir så offentliga och det drabbar de fattigare ( t ex ensamstående undersköterska) i vårt land som måste betala högre löner och får lägre betalt på sina jobb. Det leder också till att staten blir mer själviska och inte känner sig lika glada i att betala ut t ex bistånd.
Så vår ränteekonomi påverkar visst fattiga.

 

Man kan också säga: ”Ja, ja. Men vi får helt enkelt acceptera den värld vi lever i.”

Kapitalismen är här för att stanna och lån mot ränta är en given del av den. Det är ett komplicerat system som är svårt att förstå sig på men marknadens osynliga hand håller just nu på att rätta till alla fel och snedfördelningar. Om du lånar för att konsumera så begår du en god gärning för på ett magiskt sätt kommer den osynliga handen att fördela resurserna så att en dag alla kommer att ha tillräckligt. Problemet är dock att vårt lånande och konsumerande inte alls fördelar resurserna rättvist. Pengaflödet styrs av girighet i vår ekonomi och det vi betalar i ränta kommer förmodligen investeras på en plats där de ger snabb, och hög avkastning.

Vi behöver tänka på vår ekonomi som något vi i högre grad sköter inför Gud (coram deo), och inte frånkopplat vår tro på honom. Att tänka på vår ekonomi frånkopplat vår tro är en utveckling som kom ganska sent i kyrkans historia. Varför sätter vi vår lit till en osynlig hand, opersonliga processer och ekonomisk egoism och inte till den levande guden vi tror på?
Vi tenderar att ta ekonomiska realiteter för givna, tron får anpassa sig till dessa eller bli en utopisk dagdrömmeri. Men kyrkan behöver varken ta kapitalism eller socialism som en yttersta verklighet. Istället föreslår jag att vi måste tro på att Kristus är den yttersta verkligheten. Vägen, sanningen och livet. Utifrån vår tro på honom ska vi forma våra ekonomiska praktiker. Det skulle kunna bli ganska spännande. Vi kan väl försöka?

Jag tänker att jag inte ge några stora makroekonomiska lösningar på problem utan jag försöker komma på olika sätt som kyrkan kan vara trogen i det lilla. Hur kyrkan kan vara ett kontrastsamhälle till det dominerande kulturen:


• Gå med i JAKbanken, både församlingar och enskilda människor kan gå med här och bli del av en räntefri bank som dessutom försöker tänka mycket på ett större mål än att tjäna pengar. T ex stödja ekologiskt jordbruk. (Det här har jag inte gjort själv. Så jag vill inte framstå som duktig.)


• Vi lever i en ekonomi som präglas av ocker och utnyttjande att i den här miljön lära sig att ge gåvor utan baktankar kan hjälpa oss att forma dygden givmildhet. Det kan hjälpa oss att stå emot krafter som vill forma oss i en annan riktnig
.

• En annan praktik är kanske att erbjuda räntefria lån till dem som behöver det. För de som behöver det skulle kyrkan kunna erbjuda räntefria lån, kanske mot en liten säkerhet som dock inte utblottar den som behöver låna.


Vad har du för förslag?

Kommentera inlägget här: