Anton Karl David

en alldaglig blogg om Anton och Gud.

Ett brev från Eric Mårtensson

Kategori: Kristen tro

Idag har vi pilgrimer vandrat. Det var en uppfriskande stund, med tid för bön, gemenskap och tystnad i ett naturskönt landskap. En bild kommer snart på sällskapet som vandrade. Vandringen ledde ju till en plats där det första baptistiska dopet skedde år 1847. Här följer ett brev från Eric Mårtensson där han förklarar sin dopsyn för sin kusin:
 

Ditt brev har jag tagit emot. I det ser jag att vi är kallade till att vara faddrar efter världens ceremoni åt din dotter, som nyligen är född till världen och att kusin ämnar att döpa henne. Jag frågar dig: om kusin är viss i själ och samvete att din späda dotter har den saliggörande tron? Emedan aposteln Paulus lär oss i i Romarbrevet kapitel 10 vers 14-17, där det står: ”Att tron kommer från predikan och hur ska de kunna tro om de inte har hört?” Jag för min del anser att din lilla dotter inte kan höra evangeliets predikan. Jag tror även på Kristi befallning, som han befallde sina lärjungar i Matteus k. 28 och v. 18, 19, 20. Denna befallning gäller även oss idag. Emedan vi inte har något annat evangelium än det Kristus till oss en gång givit, nämligen samma befallning som Jesus befallde sina lärjungar när han var uppstånden från de döda. Så sade han: ”Gå för den skull ut och lär allt folk och döp dem i Faderns, Sonens och den heliga Andes namn. Och lär dem att hålla allt det jag har befallt.” Stanna och betrakta denna vers och märk att Jesus först säger lär och sedan döp. Det är överensstämmande med vad som står i Markus k. 16 och vers 16 där det står: ”Den som tror och bliver döpt han skall bli salig men den som inte tror han skall vara fördömd.” Märk att tron är före dopet och det finns inte i Nya Testamentet någon befallning att döpa någon som inte har tron. Jag ser även att apostlarna överallt gjorde som Jesus, vår frälsare, befallt dem. Rannsaka Apostlagärningarna; där står det på mångfaldiga ställen: hur Petrus gjorde med Cornelius husfolk i kapitel 10 och Filippus gjorde med kamreraren k. 8 och Paulus med purpurkrämerskan i k. 16 och v. 13, 14, 15 och även med fångvaktaren i k. 16. Det finns inte i Skriften något ställe där det står att apostlarna gjorde fel när de döpte. Du torde väl svara att man måste lyda överhetens stadgar och bud. Jag svarar: skall jag hålla dem så att jag viker ifrån Guds bud och ord såsom det står skrivet i Markus k. 7 vers 7,8? Där det heter: ”Men fåfängt dyrkar de mig, lärande den lärdom som är människors bud. Ty ni bortkastar Guds bud för människors stadgar.” Petrus och Johannes säger även, när översteprästerna ville befalla dem att de skulle vika från Herrens ord, i Apostlagärningarna k. 4 och vers 19: ”Om det är rättfärdigt inför Gud att vi lyssnar till er mer än Gud, om det får ni döma själva.” Som det även står skrivet i Galaterbrevet k. 1 och vers 9: Om någon bland er förkunnar Evangelium annorlunda än det ni undfått, han vare förbannad.” Ty Jesaja säger: ”Herre vem tror vår predikan och för vem är Herrens arm uppenbar?” De står även skrivet att de skall förarga sig på ordet så att de inte tror och blir frälsta. Paulus säger i 1 Korintherbrevet 1 och 23 och efterföljande verser: ”Men vi predikar den korsfäste Kristus, för judarna en förargelse och för grekerna en galenskap.” Nu på slutet av mitt brev så bekänner vi för dig att inte kan följa din begäran emedan vi inte anser att det är överensstämmande med Jesu ord. Det jag skrivit gör jag inte av förvetenhet utan för att göra skäl för det hopp som är i mig, 1 Petrusbrevet k. 3 och vers 15.

 

Herrens frid och den heliga Andes ledsagande vare med och över oss alla som har Herren kär rättsinnligen. Amen

 

Flitiga hälsningar ifrån oss att vi är med hälsan.

Hanabäck, den 13 augusti år 1849

 

Eric Mårtensson 

 

 

Kommentera inlägget här: