Anton Karl David

en alldaglig blogg om Anton och Gud.

Förebilder

Kategori: Kristen tro

Jag uppskattar inte särskilt mycket när vi som är aktiva inom (fri)kyrkan går omkring och klagar på hur dåliga och töntiga vi är. Vi gisslar oss själva i grupp och säger att vi är så oerhört värdelösa på alla plan, och allt borde förändras.  Oftast så finns det en poäng i kritiken av oss själva. Problemet är dock att ingen gör något för att förändra, ofast sitter man kvar på sin läktarpostion med korslagda armar och suckar. Det här är särskilt en symptom hos yngre människor. Jesus Kristus bekänner sig till kyrkan (Apg 9:5), det är hans kropp och därför är den viktig. Vi kan inte kapas oss bort från den utan att allvarligt skada oss själva och tron.

Det finns ofta en poäng i kritiken dock. Kyrkan är idag på många sätt, jag dristar mig att säga det, ganska medioker. Vi ber ganska lite och lever som de flesta andra. Jag funderar ibland på om det kan ha att göra med vår brist på förebilder. Jag har haft förmån att träffa många goda kristna som varit exempel för mig, som gjort en kristen livstil verklig för mig. Men i stort är det nog en bristvara. Betoningen på det "allmänna prästadömet" var tänkt till att göra alla troende till rejäla helgon, men det kan kanske ha bidragit till att tunna ut antalet förebilder inom kyrkan. I den medeltida kyrkan, och tidigare än så, kunde man se upp till de som gick in i kloster. De var sådana som vågade ta sin kristna tro på allvar, de som gick hela vägen. De som helt riktade in sig mot Gud. Luther och reformatorerna tyckte att detta med kloster kändes osunt och avskaffade det. De är inte mer fromt att sitta i kloster än vad det är att plocka potatis på en åker, resonerade man.
Det man i praktiken gjorde, var dock att avskaffa förebilderna inom kyrkan. Den blev en mer jämngrå massa, där få stack ut och kunde fungera som förebilder. Men vi behöver de som sticker ut. De som visar att ett annat sätt att leva är möjligt. De som inte bara lägger armarna i kors utan gör någonting.
Den radikala reformationen reagerade mot uttunningen av människor som levde på ett heligt sätt och åstadkom en kyrka som i stora grad påminde om klostren, de var rejält engagerade människor med i den. Dessa kyrkor blev dock grovt förföljda.

Det jag vill är att vi hittar fler förebilder. Människor som vågar leva helhjärtat. Som återspeglar Jesus i sina dygder (oj vilket gammaldags ord) och gärningar. De är dessa människor som kan få oss att se att förändring är möjlig. De kan hjälpa oss till en ännu mer genuin kyrka. Jag tänkte skiva om några sådana framöver, har du några förslag så ge dem gärna här nere.

KOMMENTARER:

  • Isac säger:
    2012-04-19 | 21:26:46
    Bloggadress: http://tankebyggnader.blogspot.com

    Bra initiativ!

    Du vet mitt förslag... Shane Claiborn :P

  • Pernilla säger:
    2012-04-19 | 21:50:08

    Vad roligt att du skriver om förebilder, vi pratade om det på tidebönen i tisdags. Väldigt viktigt!

    Här är en förebild:

    http://www.jlundstrom.se/

    Låt oss fösöka bli bra förbilder själva (svårt, för min del i alla fall :).

  • Johan Lundgren säger:
    2012-04-19 | 22:27:00

    Vilken spännande artikel. Roligt att du tog upp Luther i den. Eftersom jag går på en Luthersk högskola känner jag att det är lite av min plikt att försvara honom:P



    Tittar vi på den personliga radikaliteten som kom i kölvattnet efter Luthers tankar om att alla kan leva för Gud ser vi att det uppstod en stor radikalitet bland gemene man. Ett exempel på det är Pietismen... (På gymnasiet sa du en gång till mig att du såg dig som pietist).



    Jag tror att du har rätt i att vi har en brist på förebilder. Utan att ha reflekterat länge på det så misstänker jag att Relativism, vårt homogena kulturtänkande och konflikträdsla har gjort att vi inte vill följa en ledare eller förebild helt och fullt. Vi vill på grund av detta, så att säga, inte gå all in, för ingen annan gör det.



  • Anton säger:
    2012-04-20 | 00:36:18
    Bloggadress: http://antonkarldavid.blogg.se/

    Wow, man kan aldrig riktigt ana vad folk kommer att gå igång på. Kul med er respons.



    Penrnilla: Ja, jag vill också försöka vara en god förebild. Det är därför det är så bra att ha en förebild själv som man kan imitera.



    Johan: Haha! Har jag kallat mig själv pietist? Det tycker jag var lite roligt =) Du har självklart helt rätt att det fanns en hel del mycket radikala grupper inom lutherdomen typ herrnhutare (~lutheraner) och pietister (jag hoppas EFS förvaltar det arvet väl). Men jag funderar lite om dessa inte blommat upp trots snarare än tack vare de etablerade lutherska kyrkorna. Pietisterna behandlades ju t ex inte så väl av Statskyrkan. Ibland, rätta mig om jag har fel, har det funnits lite håll-dig-på-din-platsmentalitet i dessa kretsar. I övrigt håller jag med dig ut i fingerspetsarna.

Kommentera inlägget här: