Anton Karl David

en alldaglig blogg om Anton och Gud.

Närodlat

Kategori: Allmänt

Hej!
I vår tid slösas det mycket på mat, människor svälter och vi äter oss själva till döds. En tredje del av all mat i butikerna slängs bort.
Jag tror att vi värderar maten så lågt pga av att vi har kopplats bort från produktionen av den. Maten är inte värdefull för oss för vi har ingen del i den. Vår mat spottas i rasande takt ut från anonyma fabriker långt bort från oss. Den är alltid tillgänglig, bananer kan köpas mitt i vargavintern. Därför är den inte heller värdefull för oss.

Jag försöker odla fram ett annat förhållningssätt till maten för egen del. Jag gör det genom att jag har börjat "göra" min egen mat i högre grad än vad jag gjort tidigare. Jag försöker vara med i hela processen i matlagningen. Jag bakar mitt eget bröd, odlar min egen potatis i en kruka, och gör min egna äppelmos. Det gör att jag är mer tacksam för den maten jag har, och köper för att jag vet att den kostar något. Den kostar möda.


Potatis från kruka, äppelmos gjord på äpplen jag fick från en kvinna i kyrkan, drycken är också den gjord på samma äpplen. Köttfärssåsen har jag dock ingen del i, men den var god ändå.

Tack gode Gud för maten! Amen!

KOMMENTARER:

  • irene säger:
    2011-09-12 | 21:14:16

    Bra gjort!

    Du börjar komma tillbaks till dina rötter.

    Har du plockat några lingon än?

Kommentera inlägget här: