Anton Karl David

en alldaglig blogg om Anton och Gud.

Helande och funktionshinder

Kategori: Kristen tro

Jag har funderat lite grann, inte särskilt mycket alls faktiskt, på hur kyrkan ska förstå relationen mellan helande och funktionshinder. Är funktionshinder alltid något av ondo som ska helas eller kan det faktiskt vara viktigt att det finns människor som är annorlunda i vår gemenskap som kan hjälpa oss att se saker på ett annat sätt?
Utan att vilja negligera vikten av helande, för de som vill ha det, så skulle jag ändå säga att de verkligen behövs. Människor med psykiska funktionshinder kan t ex lära oss att känna Gud inte bara handlar om att intellektuellt tänka rätt om Gud, utan att umgås med Gud trots att man inte förstår allt.

Nå ,det finns en teologiprofessor som heter Swinton som kan tala om det här mycket bättre än jag (och från vilken jag snott tanken ovan ifrån). Därför ska ni få chansen att lyssna till honom, där han talar vid en sommarandakt. Hoppa gärna fram till själva samtalet, så kommer ni förstå vad jag menar.

Klicka här: 

Kommentera inlägget här: