Anton Karl David

en alldaglig blogg om Anton och Gud.

Veckans Emil Gustafson

Kategori: Kristen tro

Idag börjar vi med en ny tradition här på bloggen. Varje vecka kommer ett citat ifrån den märklige sekelskiftets författaren och predikanten Emil Gustafson att publiceras. Emil Gustafson dog vid 38 års, år 1900, efter ett liv märkt av sjukdom. Men han är ändå på något märkligt sätt alltid aktuell.

Veckans citat, som jag på måfå slagit upp i en bok:

"Se på aspen, hur hennes löv darrar av kärlek vid sommarvindens smekning. Bli också du Guds lilla asplöv: finkänslig för den minsta susning av Herrens Ande."

KOMMENTARER:

  • joelh säger:
    2011-04-10 | 22:50:08
    Bloggadress: http://resande.blogspot.com

    Nejmen vilken trevlig tradition! Tillåt mig emellertid att påpeka att Gustafson faktiskt blev 37 år och inte 38 - som ofta påstås. Han dog den 5 maj på 1900 och var född den 12 juli 1862. Efter en magisteruppsats och en till 90% klar avhandling om mannen är jag glad att kunna bidra med viktiga uppgifter av detta slag ;)

  • Anton säger:
    2011-04-11 | 19:44:01
    Bloggadress: http://antonkarldavid.blogg.se/

    Tack så mycket Joel!

    Jag tycker att du är tillräckligt meriterad för att göra sådana rättningar.



    Jag har förresten suttit bredvid din mobiltelefon!

Kommentera inlägget här: