Anton Karl David

en alldaglig blogg om Anton och Gud.

Andra Advent - Guds rike är nära

Kategori: Kristen tro

Veckans inlägg är skrivet av Isac Olofsson, en lätt asketisk blivande idrotts- och mattelärare som brinner för Guds rike.


Tja! Isac här : p

 

Anton gav mig detta ärofyllda uppdrag och jag tackar och tar emot med glädje 

 

Herr Jonsson gav mig en arsenal med bibelord att välja på till detta andraadventsblogginlägg. Så håll i hatten för nu kör vi!

 

Vi börjar med Mika 4:1-4;

 

”Men den dag skall komma då berget med Herrens tempel står där orubbligt fast som det högsta av bergen, överst bland höjderna. Folken ska strömma dit, folkslag i mängd ska komma, och de skall säga: Låt oss gå upp till Herrens berg, till Jakobs Guds tempel. Han skall lära oss sina vägar, hans stigar vill vi följa. Ty från Sion skall lag förkunnas, från Jerusalem Herrens ord. Han skall döma mellan alla folk, skipa rätt mellan alla folk, skipa rätt bland mäktiga folkslag i fjärran. De skall smida om sina svärd till plogbillar och sina spjut till vingårdsknivar. Folken skall inte lyfta svärd mot varandra och aldrig mer övas för krig. Var och en skall sitta under sin vinstock och sitt fikonträd, och ingen skall hota honom. Herren Sebaot har talat.”

 

och fortsätter med Jesaja 35:5-6;

 

Då skall de blindas ögon öppnas och de dövas öron höra. Då skall den lame hoppa som en hjort och den stumme brista ut i jubel.”

 

Detta är vad vi tror kommer ske i framtiden. Är det inte obeskrivbart fantastiskt? Tänk att vi har fått chansen att vara med i himlen. Rättvisa ska äääntligen skipas. Svaga, skadade och handikappade ska äääntligen upprättas. Krig och ondska kommer inte längre finnas och allt kommer bara vara fett nice tillsammans med Gud och alla syskon, i all evighet! När jag tänker på detta har jag svårt att tro att det är sant och har svårt att föreställa mig. Men att det kommer bli så här gör att jag är beredd att göra nästan vad som helst för att få vara med.

 

Som sagt låter det fantastiskt men det kan kännas väldigt långt fram i tiden och därför lite overkligt och ogreppbart. Om vi läser Matteus 13:31-33 kanske vi kan få ett annat perspektiv.

 

”Han lät dem höra en annan liknelse: ”Himmelriket är som ett senapskorn som en man sår i sin åker. Det är det minsta av alla frön, men när det har växt upp är det större än alla örter och blir till ett träd, så att himlens fåglar kommer och bygger bo bland grenarna.” Han använde också en annan liknelse: ”Himmelriket är som en surdeg som en kvinna arbetar in i tre mått mjöl; till slut blir alltsammans syrat.”

 

Nu kan man fråga sig om senapsfröet redan är planterat och om surdegen och mjölet redan har börjat blandas? Jag tror att Himmelrikets utbredning startade genom Jesus för 2000 år sedan. Det var då en liten men tapper skara som valde att följa Jesus men deras antal ökade explosionsartat. Jag surfade runt lite och letade siffror på antal kristna i världen, fattigdom i världen och så vidare. Enligt det jag hittade så har antalet kristna generellt sätt ökat på jorden ända sedan starten för 2000 år sedan. Kritiker menar att kristendomen nu i modern tid har börjat minska men enligt det jag hittade har antalet kristna i världen ökat markant mellan 1970 och 2005 och antalet förutspås öka. Kristendomen är den religion som får mest nya anhängare varje år och kristendom är den religion som i särklass flest konverterar till. Mellan 1990 och 2004 har fattigdomen i världen minskat tydligt. För mig är detta tydliga tecken på att Himmelriket håller på att utbredas. Himmelriket är här, men dock inte ännu i närheten av sin fulla potential.

 

Kristendomen i världen ökar alltså men i Sverige vet jag inte hur det är. Jag har hört att kristendomen tappar anhängare i Sverige men som sagt så vet jag inte. Men jag är övertygad om att vi kan medverka till att kristendomen ökar även i Sverige. Men gör vi allt vi kan? I bilden ovan finns tre kategorier av människor. Kristna som kämpar för att utbreda Guds rike, kristna som står och tittar på medan andra sliter och människor som ännu inte har valt Guds rike. Frågan är vem jag är? Frågan är vem du är? Gör vi allt vi kan eller hjälper vi till någon gång ibland när vi har lust till exempel ibland på söndagar, men annars tänker vi inte så mycket på det utan fokuserar på andra saker som vi tycker är roligare? Varför tycker du som du tycker? Det tål att tänkas på i alla fall.

 

I januari tar jag examen och alla fråga mig vad jag har fått för jobb. Saken är att jag inte har sökt något jobb och har inte för avsikt att jobba mer än vad som krävs för hyra, mat och välgörenhet. Istället har jag tänkt ta det lite lugnt ett tag och ta tid för Gud och fråga vad Han vill jag ska göra. Kanske blir det jobb, kanske blir det något helt annat. Jag har ett tag funderat på hur många människor som är, eller inte är, på rätt plats i livet. Själv tror jag att det finns kristna som är på fel plats. Om de verkligen frågade Gud vad de skulle göra med sina liv tror jag Gud hade sagt något helt annat jämfört med vad de gör. Jag har själv funderat på om Gud vill att jag ska sitta 4,5 år på universitet, för att läsa böcker och skriva akademiska texter i min ensamhet. Om Gud hade sagt mig att hoppa av utbildningen så vet jag inte om jag hade klarat hoppa av. Så jag menar inte att det alltid är busenkelt att göra drastiska förändringar i livet även om det ibland kanske är det bästa.

 

I alla fall tror jag vi bör fråga Gud vad vi ska göra med våra liv. Vi vill väl strida för rättvisan? Vi vill väl bota sjuka, skadade och handikappade? Vi vill väl kämpa för en fredlig värld utan ondska? Vi vill väl hänga med Gud och våra syskon i anden? Vi vill väl utbreda Himmelriket så mycket som möjligt?

 

För vidare tankar rekommenderar jag följande predikningar som är sjuuukt bra.

 

Om att investera sina talanger i utbredandet av Guds rike istället för att satsa på karriären

http://www.torpkonferensen.nu/mediaPlayer.jsp?oid=1097&menuID=88

 

Om att vårt samhälle har skapat en människa som konsumerar istället för att producera, och att denna attityd har spridit sig till de kristna, vilket kan vara en orsak till att kyrkan har blivit handlingsförlamad och tappar anhängare.

http://www.torpkonferensen.nu/mediaPlayer.jsp?oid=1101&menuID=88

 

 

 

 

 

Avslutningsvis

 

  • Påminn varandra om Himmelriket

  • Påminn varandra om att Himmelriket delvis redan är här

  • Påminn varandra om att vi kan påskynda Himmelrikets utbredning

  • Fundera på (fråga Gud) om du kan göra mer för att påskynda Himmelrikets utbredning

  • Fundera på om du vill utbreda Guds rike mer

  • Om du vill det så be Gud att använda dig till utbredning av Himmelriket

  • Vi kämpar tillsammans

 

Tack för mig!

KOMMENTARER:

  • Pernilla säger:
    2011-12-05 | 09:31:52
    Bloggadress: http://24-dagar.blogspot.com

    "Krig och ondska kommer inte längre finnas och allt kommer bara vara fett nice tillsammans med Gud och alla syskon, i all evighet!"



    Pernilla gillar!



    Mvh

    En trogen bloggläsare

Kommentera inlägget här: