Anton Karl David

en alldaglig blogg om Anton och Gud.

"Båts" - den mongoliska palten

Kategori: Mongoliet

Idag ångkokade jag Mongoliets nationalrätt "båts". Det är en degklump som inom sig döljer någon form utav kött, kan kanske jämföras med palt fast inte lika gott.  Månnyåret (tsaarang tsaar) har nyss firats och då kan man tänka sig att mongolerna lagar till någonting smaskigt och säsongsbetonat, men nej. Istället gör de jättemånga "båts", som de nästan äter jämt. Sen hälsar man på hos varandra och äter jättemånga "båts" hos varje familj. Tsaaarang tsar infaller när den loklale laman/astrologen bestämmer att den ska inträffa, någon gång i februari brukar det bli.   



KOMMENTARER:

  • irene säger:
    2010-02-26 | 20:44:00

    Anton du får passa dej så att du inte blir Båtsförgiftad!!;)

    När åker du vidare till Erdenet? Och hur långt är det dit?

    Kram Mamma

  • Lotta säger:
    2010-02-26 | 21:25:53
    Bloggadress: http://pointymustasch.blogspot.com

    Huvva, det där ser ju inte ens gott ut. Jag hoppas att du tycker om att fira nyåret ändå, trots att det är ända in i februari. Jag och johan är nere i södern nu och har fått hålla i johans syskonbarn. Mysigt mysigt, men här nere i södern är det plusgrader, till skillnad från våra -40 C som var i norr X_X

  • TinaO säger:
    2010-02-26 | 22:20:16
    Bloggadress: http://tinaottosson.blogg.se/

    De ser lite läskiga ut, lite som förkrympta huvuden. Eller så har jag bara lite för livlig fantasi av att ha läst för många böcker :)

  • Emelie säger:
    2010-02-27 | 17:07:07

    Anton, vilken spännande och exotisk mat du får äta! Jag hoppas verkligen att allt är bra med dej. Jag tänker på dej och uppskattar verkligen att du satte upp "Grodan" filmen på din blogg.! Här hemma är det kallt och snöigt men ändå spännande. Jag har praktik på neurokirurgen (dom som opererat hjärnan) och i går var det en sm kräktes så mycket att det började spruta hjärnvätska ur skallen. Spännande. Det där med spräket verkar ju fungera bra! Söt lärarinna också. Även att dina och Björns vänner verkade trevliga. Roligt med bilder. kram diktatorn

  • Anton säger:
    2010-02-28 | 03:27:34
    Bloggadress: http://antonkarldavid.blogg.se/

    Mamma: Hejsan, jag åker förmodligwn runt den sjätte. En vecka kvar på min intesnsivkurs



    Tina: Nu när du säger det ser en av dem ut som spöket Caspers huvud.



    Emelie: HAHA, vad härligt och grafiskt du beskriver. Men det kan väl inte vara så nyttigt att spruta ur sig hjärnvätska, eller? Vad roligt att d läser iallfall.



    Lotta: I örebro? Gillar du staden?

Kommentera inlägget här: